Pesterijen en agressie door klanten

Pesterijen en agressie door klanten [232]

Printvriendelijke versie

Je bent directeur van een rusthuis. Aïssatou, die er al 20 jaar als zorgkundige werkt, vraagt een persoonlijk gesprek aan. Ze vertelt dat een bewoner haar  al verschillende keren geslagen heeft en haar beledigt: “Vuil negerin, ga terug naar u land.” Ze heeft een klacht ingediend bij de politie, maar die zegt dat ze geen pv kunnen opstellen omdat de bewoonster bejaard is. Welke oplossingen kan je voorstellen, zodat de situatie ophoudt?

Pesterijen en agressie door klanten

juridisch antwoord

Avis juridique: 

Als werkgever ben je verplicht om de psychosociale risico's te analyseren en een actieplan op te stellen om de risico's te verminderen en de schadelijke gevolgen op te vangen.
 
De tool 'Knipperlichten psycosociale risico's op het werk' helpt je om een ruwe schatting te maken. Op basis van het resultaat weet je of je de veel uitgebreidere risicoanalyse snel zult moeten uitvoeren. 
 
Bij dergelijke feiten kan het slachtoffer contact opnemen met verschillende personen: de vertrouwenspersoon, de preventieadviseur of zijn of haar diensthoofd. 
 
 

advies aan de manager

Conseil du manager: 

Het welzijn van de personeelsleden in de zorgsector is belangrijk, aangezien de psychische en lichamelijke werklast er in se hoog ligt.
 
Mogelijke pistes:
- Neem de tijd om de zorgkundige haar verhaal te laten doen.
- Ga in gesprek met de bewoonster en leg haar uit dat haar gedrag onaanvaardbaar is.
- Ga na of de familie deelneemt aan de intimidatie en leg hun in duidelijke bewoordingen uit dat ze de wet overtreden. 
- Bij een dementerende bewoonster kan agressief gedrag deel uitmaken van het ziekteproces. De bewoonster reageert mogelijk minder op een andere verzorgende of als de verzorgenden haar met z'n tweeën verzorgen. 
Niets doen is geen optie.

Login of registreer om te kunnen reageren

Voeg je eigen goede praktijken toe De beheerder plaatst het bericht online indien het de gebruiksregels van het forum niet schendt.